شنبه , ۱۴۰۳/۲/۱ , ۰:۰۶ ق٫ظ

احوال لوریس چکناواریان در این روزها

احوال لوریس چکناواریان در این روز ها

لوریس چکناواریان رهبر ارکستر و آهنگساز سمفونی‌هایی چون اپرای «رستم و سهراب»، اپرای «رستم ‏و اسفندیار»، «آفرینش»، «سیاوش»، «ضحاک» و «شمس و مولانا» موفق شد تا در سال گذشته جایزه ویژه «کتاب‌های صلح»‌ سال ۲۰۲۰ را دریافت کند.

آخرین گفت‌وگوی این هنرمند در شهریور ۹۹ در مورد شیوع کرونا بود که شیوع کرونا برای او از لحاظ آهنگسازی اتفاق خوبی بود؛ چون فرصت این را داشت که داوطلبانه خود را در منزل زندانی کرده و شب و روز مشغول آهنگسازی شود.

او همچنین افزود: که در آن مدت نزدیک به ۲۰ اثر مختلف نوشته است که البته بیشتر آنها را بر اساس آثار ادبی نویسندگانی همچون صادق هدایت، کامو، کافکا و … ساخته و داستان‌های مختلف را به موسیقی تبدیل کرده است. همچنین عنوان کرده بود که اثر «عاشورا» را که سال‌ها روی آن کار کرده و اثر «سیاوشون» را تمام کرده است.

چکناواریان می‌گوید: معمولا کار من کاغذ و مداد است. در سن و سال من برخی در منزل نشسته و کاغذ و مداد در دستشان می‌گیرند. که من هم در دوران کرونا بیش از ۳۰ اثر موسیقی نوشتم و همچنان در حال نوشتن هستم.

وی در ادامه می گوید: اثر بزرگی درباره زندگی «مولانا» به صورت سوئیت سمفونی نوشته و تمام کرده‌ام و اگر بتوانم برای ضبط آن اسپانسری پیدا کنم خیلی خوشحال خواهم شد. در این دو سال که در خانه زندانی بودم آثار زیادی نوشتم، مانند سوئیت سمفونی «سیاوش»، «عاشورا» و چند موسیقی روی داستان‌های صادق هدایت، کافکا و شکسپیر.

او در جواب اینکه: (تا کنون موفق به ضبط کدام یک از این آثار شده است یا نه؟)می‌گوید: فعلا که پیگری نکرده‌ام ولی اگر اسپانسر پیدا شود مشخص خواهد شد که کدام یک از این آثار ضبط می‌شود. خودم دوست داشتم عاشورا یا مولانا را ضبط کنم ولی باید دید چه خواهد شد.

همچنین در پاسخ حال خود شما چطور است؟ پاسخ می‌دهد: همه ما در یک کشتی هستیم و حالمان به هم بسته است.

به گزارش خبرگزاری مهر و بازانتشار توسط زخمه

شناسه خبر: 1725000906

لطفا امتیاز خود را وارد کنید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای
اشتراک گذاری

همچنین ببینید

مجوز برگزاری 54 کنسرت موسیقی در اردیبهشت ماه 1402 توسط ارشاد صادر شد در موسیقی زخمه 01

مجوز برگزاری 54 کنسرت موسیقی در اردیبهشت ماه 1402 توسط ارشاد صادر شد

دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اردیبهشت ماه سال جاری، 54 مجوز اجرای صحنه‌ای موسیقی صادر کرد و دفعات اجرای صحنه‌ای در اردیبهشت ماه به 120 اجرا رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است