دوشنبه , ۱۴۰۳/۱/۶ , ۱۲:۲۷ ب٫ظ

ترکمنستان ساخت دوتار را از آن خود کرد

ترکمنستان سات دو تار را از آن خود کرد

ترکمنستان پرونده هنر ساخت دوتار و هنر اجرای موسیقی سنتی همراه با خوانندگی را در فهرست میراث ناملموس بشری یونسکو ثبت جهانی کرد.

یونسکو در ماجرای شانزدهمین جلسه کمیته بین دولتی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس پرونده «هنر ساخت دوتار و هنر اجرای موسیقی سنتی همراه با خوانندگی» را با عنوان «Dutar making craftsmanship and traditional music performing art combined with singing» از طرف دولت ترکمنستان به فهرست میراث ناملموس اضافه کرد.

یونسکو در توضیح این پرونده نوشت: «دوتار یک ساز سنتی و ژانر موسیقی در ترکمنستان محسوب می‌شود. دوتار نوعی ساز با گردنه‌ای بلند، دو زه و بدنه‌ای گلابی‌شکل است. این ساز با یک صفحه چوبی نازک پوشانده شده است. دوتار جزء جدانشدنی فرهنگ ترکمن‌ها به شمار می‌رود.

در تمامی ژانرهای اصلی موسیقی و خوانندگی ترکمنستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. موسیقی با استفاده از دوتار به دو نوع موسیقی بدون کلام و موسیقی همراه با آواز تقسیم می‌شود.

در این کشور موسیقی دوتار جز ضروری مراسم‌ها، جشن‌ها، جشنواره‌های فرهنگی، گردهمایی‌های عمومی، گرامیداشت‌های ملی و برنامه‌های سرگرم‌کننده محسوب می‌شود.»

شانزدهمین جلسه کمیته بین دولتی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس از ۱۳ تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۱ (۲۲ تا ۲۷ آذر) به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر و بازانتشار توسط زخمه

شناسه خبر: 1725000927

لطفا امتیاز خود را وارد کنید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴ رای
اشتراک گذاری

همچنین ببینید

مجوز برگزاری 54 کنسرت موسیقی در اردیبهشت ماه 1402 توسط ارشاد صادر شد در موسیقی زخمه 01

مجوز برگزاری 54 کنسرت موسیقی در اردیبهشت ماه 1402 توسط ارشاد صادر شد

دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اردیبهشت ماه سال جاری، 54 مجوز اجرای صحنه‌ای موسیقی صادر کرد و دفعات اجرای صحنه‌ای در اردیبهشت ماه به 120 اجرا رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است