سهیل سلیمزاده یکی از نوازندگان، آهنگسازان و پژوهشگران موسیقی کشور عزیزمان ایران در یک فستیوال موسیقی کشور کره جنوبی با اثر «راپسودی طبرستان» بهعنوان یکی از برندگان در بخش ارکسترال معرفی شد.
سلیمزاده در ۲۴ سالگی اولین آلبوم رسمی خود با نام «ساریگلین» که بازتنظیم و ضبط آثار فولکلور آذربایجان برای ارکستر بزرگ با همکاری هنرمندان دیگر منتشر کرد.
سخنان سلیمزاده
سهیل سلیمزاده آهنگساز و نوازنده موسیقی که چندی پیش بهعنوان یکی از برندگان یک فستیوال بینالمللی معرفی شده
با اشاره به جزییات این حضور خارجی توضیح داد: چندی پیش در فستیوالی به نام « Re –Create» در شهر سئول کشور کره جنوبی شرکت کردم.
این فستیوال با هدف بازآفرینی و تفسیر متفاوتی از آثار کلاسیک یا فولکلور کشورها و فرهنگهای مختلف شکل گرفته. بیشاز ۱۵۰ شرکتکننده از کشورهای مختلف در آن شرکت کردند.
وی در ادامه سخنان خود افزود: فراخوان این فستیوال در دو بخش «ارکسترال» و «آنسامبل مجلسی» بوده. ۴ نفر از منتخبان بخش ارکسترال و ۸ نفر از منتخبان بخش آنسامبل مجلسی برگزیده شدند.
در این میان خوشبختانه در بین آثار برگزیده بخش ارکسترال «راپسودی طبرستان» از آثار بنده از کشور ایران نیز به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد.
این اثر که تفسیر و بازآفرینی از موسیقی فولکلور شمال ایران با ایجاد پلی میان گذشته و حال بین نغمههای فولکلور منطقه گیلان و مازندران و موسیقی کلاسیک است.
خوشبختانه مورد توجه برگزارکنندگان این فستیوال قرار گرفت. طبق برنامهریزی های انجام گرفته هم قرار است. طی روزهای آینده در شهر سئول پیش روی مخاطبان قرار گیرد.
سخنان سهیل سلیمزاده در مورد راپسودی طبرستان
سهیل سلیمزاده درباره «راپسودی طبرستان» گفت: راپسودی طبرستان قطعهای در فرم راپسودی نوشته شده برای ارکستر سمفونیک است. این قطعه با تلفیق و ترکیبی از موسیقی فولکلور و شناختهشده. منطقه شمال ایران که در قدیم طبرستان نام داشت شکل گرفته.
موسیقیهای فولکلور عمدتاً موسیقی تکصدایی با جملات کوتاه هستند. تحت تاثیر تغییراتی در ساختار ملودی آنها و ترکیب با ملودیهای ساختهشده است.
آهنگساز و تلفیق با هارمونیهای موسیقی کلاسیک در فرم راپسودی نوشته شدهاست. در این راپسودی رد نغمههای فولکلور همچون «رعنا»، «یار نارنجی»، «گلنسا» به چشم میخورد.
سلیمزاده از جمله آهنگسازان، تنظیم کنندگان و نوازندگان موسیقی است. وی موسیقی را با ساز ویولن نزد بابک شهرکی آغاز کرده. در کنار یادگیری ساز ویولن فراگیری مبانی آهنگسازی و تنظیم نیز نزد این هنرمند را نیز ادامه داد.
این هنرمند در کنار این فعالیتها به یادگیری ارکستراسیون و آهنگسازی بهصورت خودآموز و مطالعه شخصی همچنین تحت تاثیر آثار آهنگسازانی همچون فکرت امیرف، نیکلای ریمسکی کورساکف و شهرداد روحانی پرداخت.
در این بین از محضر احمد پژمان در زمینه آهنگسازی کلاسیک و همچنین شهرداد روحانی در زمینه رهبری ارکستر بهره بسیار برد.
به گزارش خبرگزاری مهر و بازانتشار توسط زخمه
شناسه خبر: 1740000922