دوشنبه , ۱۴۰۳/۱/۶ , ۱۱:۱۱ ق٫ظ

صوتی شدن سیر تاریخی «موسیقی سنتی»

صوتی شدن سیر تاریخی «موسیقی سنتی»

کتاب «تاریخچه موسیقی سنتی» احسان حاجی علی عسگر به چاپ چهارم رسید. این کتاب قرار است به صورت صوت در دسترس علاقه مندان قرار گیرد.

احسان حاجی علی عسگر خواننده و مدرس موسیقی گفت:

«کتاب «تاریخچه موسیقی سنتی» حاصل گردآوری کلیه مطالب و اطلاعاتی است. این کتاب راجع به موسیقی سنتی ایرانی از زمان پیدایش آن یعنی صدها سال پیش تا به امروز در دسترس بوده و باقی مانده است.»

این هنرمند در ادامه اضافه کرد:

«از جمله اسامی دستگاه های آوازی، مقام ها، گوشه، ردیف ها و همچنین تمامی آلات موسیقیایی که از آن دوره تا به امروز بوده و هنوز هم بسیاری از آنها در موسیقی سنتی استفاده می شود.

در نتیجه از صدای آوازه خوانان دوران دور اثری در دسترس نداریم و در این کتاب هم قید شده است. هر چه از خواندن باقی مانده تمامی از دوران میرزا عبدالله به بعد است.

بسیاری از سازهایی که در آن دوران دور در موسیقی ایرانی استفاده می شده متاسفانه دیگر در دسترس نیست. اثرات و اسامی آنها در کتب خطی قدیمی و یا از نقاشی های به جا مانده شناخته می شوند.»

این خواننده خاطرنشان کرد:

«در این کتاب تصمیم داشتم کلیه اطلاعات مربوط به این سبک موسیقی را که با فرهنگ ایران زمین گره خورده را جمع آوری کنم. سپس به دست علاقه مندان این سبک برسانم.»

خوشبختانه این کتاب مورد توجه قرار گرفت و چندین دوره به چاپ رسیده است. وی در پایان گفت:

«همچنین در تلاش هستم که این لوح را در قالب صدا به دوستداران این سبک موسیقی تقدیم کنم. تا اگر علاقه مندان وقت کافی برای مطالعه آن را نداشتند حداقل بتوانند آن را بشنوند.»

به گزارش خبرگزاری مهر و بازانتشار توسط زخمه

شناسه خبر: 1700001011

لطفا امتیاز خود را وارد کنید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸ رای
اشتراک گذاری

همچنین ببینید

مجوز برگزاری 54 کنسرت موسیقی در اردیبهشت ماه 1402 توسط ارشاد صادر شد در موسیقی زخمه 01

مجوز برگزاری 54 کنسرت موسیقی در اردیبهشت ماه 1402 توسط ارشاد صادر شد

دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اردیبهشت ماه سال جاری، 54 مجوز اجرای صحنه‌ای موسیقی صادر کرد و دفعات اجرای صحنه‌ای در اردیبهشت ماه به 120 اجرا رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است