دوشنبه , ۱۴۰۳/۱/۶ , ۱۱:۵۶ ق٫ظ

ماجرای بازسازی سازی که ۵ هزار سال قدمت دارد

ماجرای بازسازی سازی که ۵ هزار سال قدمت دارد

مجید ناظم‌پور آهنگساز و نوازنده عود در تازه‌ترین فعالیتش در زمینه بازسازی سازهای باستانی، این بار سراغ ساز «لیر سومری» رفته است. ساز «لیر سومری» متعلق به تمدن سومر در ۵ هزار سال پیش بوده است.

ناظم‌پور درباره این ساز می‌گوید: «لیر سومری» جدِ ساز عود است. قبل از اینکه سازی داشته باشیم که روی آن انگشت‌گذاری شود، از این ساز استفاده می‌کردند. در مراسم‌های مذهبی هم از آن استفاده می‌کردند.

وی درباره سابقه بازسازیی این ساز تاکید می‌کند: قبل از من دیگرانی هم این کار را انجام داده‌اند و این ساز را بازسازی کرده‌اند. اما آن تجربه‌ها بیشتر شبیه به ماکت است. من سعی کرده‌ام حتی در تزئینات هم عینا همان تزئینات را استفاده کنم. تمام تزئینات در فرهنگ سومری مفهوم داشته است؛ سرِ گاو که کنار ساز هست، مظهر حیات بوده است. در دوره سومری‌ها هنوز گوشی ساز به شکل امروزی ابداع نشده بود. اما آنها از ابداع خاص خودشان برای کوک ساز استفاده می‌کرده‌اند.

این آهنگساز می‌گوید: نمونه‌ای از این ساز در کشور عراق امروزی کشف می‌شود که به موزه بغداد منتقل شده و در جریان درگیری‌های داخلیی عراق متلاشی شده است. ساز لیر سومری سه ضلع و چنگ دو ظلع دارد.

به گزارش خبرگزاری موسیقی ایرانیان و بازانتشار توسط زخمه

شناسه خبر: 1715000806

لطفا امتیاز خود را وارد کنید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
اشتراک گذاری

همچنین ببینید

مجوز برگزاری 54 کنسرت موسیقی در اردیبهشت ماه 1402 توسط ارشاد صادر شد در موسیقی زخمه 01

مجوز برگزاری 54 کنسرت موسیقی در اردیبهشت ماه 1402 توسط ارشاد صادر شد

دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اردیبهشت ماه سال جاری، 54 مجوز اجرای صحنه‌ای موسیقی صادر کرد و دفعات اجرای صحنه‌ای در اردیبهشت ماه به 120 اجرا رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است