پنجشنبه , ۱۴۰۳/۲/۶ , ۶:۲۵ ب٫ظ

کتابی با موضوع کمانچه از علی‌اکبر شهنازی منتشر شد

کتابی با موضوع کمانچه از علی اکبر شهنازی منتشر شد

کتاب «مجموعه‌ی پیش‌درآمدها و رنگ‌های استاد علی‌اکبر شهنازی برای کمانچه» با تنظیم رضا پرویززاده توسط نشر ماهور روانه کتابفروشی‌های کشور شد.

کتاب «مجموعه‌ پیش‌درآمدها و رنگ‌های استاد علی‌اکبر شهنازی برای کمانچه» با تنظیم و اجرا رضا پرویززاده در ۸۸ صفحه و بهای ۱۲۰ هزار تومان به همراه دو CD توسط موسسه فرهنگی هنری ماهور منتشر شده است.

زنده‌یاد استاد علی اکبر شهنازی فرزند آقا حسینقلی فراهانی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین نوازندگان و آهنگسازان موسیقی کلاسیک ایرانی است.

وی از معدود استادان نوازنده بود که در تمام گونه‌های موسیقی کلاسیک ایرانی همچون پیش درآمد، رنگ، چهارمضراب، ضربی و تصنیف قطعات زیبا و کم نظیری ساخت.

برخی از این قطعات همچون پیش درآمد شور، دوضربی بیات ترک، پیش‌درآمد ماهور، قطعه «جنگ» و تصنیف «نسیم سحر» در ابوعطا از شهرت خاصی برخوردار شده است.

این قطعات در قالب تکنوازی و گروه نوازی مکررا اجرا شده اند. قطعا شناخت و اجرای این قطعات برای تمام سازهای ایرانی بسیار مفید و ضروری است.

شهنازی در زمینه آموزش موسیقی تلاش بسیاری کرد. در سال ۱۳۰۸ هنرستان موسیقی شهنازی را تاسیس کرد و از دهه ۳۰ شمسی به بعد در هنرستان آزاد موسیقی به آموزش مشغول شد.

ضبط ردیف آقاحسینقلی از کارهای ماندگار اوست. از جمله مشهورترین شاگردان علی اکبرخان شهنازی نیز می‌توان به هنرمندانی مانند: هوشنگ ظریف، نصرالله زرین پنجه، محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، نصرالله ناصح پور، داریوش پیرنیاکان، داریوش طلایی و… اشاره کرد.

رضا پرویززاده مدرس دانشکده موسیقی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. کتاب‌های «ردیف موسیقی ایران» و «هنا: چهارده قطعه برای کمانچه» از دیگر کتاب‌های منتشر شده اوست.

به گزارش خبرگزاری مهر و بازانتشار توسط زخمه

شناسه خبر: 1700001001

لطفا امتیاز خود را وارد کنید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶ رای
اشتراک گذاری

همچنین ببینید

مجوز برگزاری 54 کنسرت موسیقی در اردیبهشت ماه 1402 توسط ارشاد صادر شد در موسیقی زخمه 01

مجوز برگزاری 54 کنسرت موسیقی در اردیبهشت ماه 1402 توسط ارشاد صادر شد

دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اردیبهشت ماه سال جاری، 54 مجوز اجرای صحنه‌ای موسیقی صادر کرد و دفعات اجرای صحنه‌ای در اردیبهشت ماه به 120 اجرا رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است