جمعه , ۱۴۰۳/۱/۱۰ , ۶:۱۳ ب٫ظ

بازآفرینی سمفونی نانوشته بتهوون بوسیله هوش مصنوعی!

بازآفرینی سمفونی نانوشته بتهوون بوسیله هوش مصنوعی!

موسیقی‌دانان سوئیسی با هدایت “گیوم برنی”(Guillaume Berney) رهبر ارکستر در سالن کنسرت “لوزان”(Lausanne)، سمفونی ناتمام شماره 10 بتهوون، آهنگساز بزرگ آلمانی را به وسیله هوش مصنوعی باز آفرینی می‌کنند.

طرفداران و متخصصین موسیقی کلاسیک همیشه می‌خواستند بدانند که “لودویگ ون بتهوون”(Ludwig van Beethoven) پس از سمفونی بزرگ نهم خود چه قطعه‌ای می‌نوشت. تعدادی از موسیقی‌دانان و آهنگسازان این جسارت را به خرج دادند تا برخی از نوشته‌های قدیمی بتهوون که به اعتقاد آن‌ها اولین طرح‌های سمفونی بعدی او بود را تکمیل و تنظیم کنند. اما امسال، “برنی” و گروه ارکستر “Nexus” تصمیم گرفتند تا با استفاده از هوش مصنوعی قطعه‌ای چهار دقیقه‌ای به نام سمفونی “۱۰.۱ BeethovANN” ساخته و اجرا کنند.

“برنی” در اولین اجرا به حاضرین گفت: استفاده از حروف بزرگ “ANN” در نام بتهوون یک اشتباه تایپی نیست و اشاره به “artificial neural network” به معنای شبکه‌ی عصبی مصنوعی دارد که به وسیله آن این قطعه ساخته شده است. او پیش از اجرا به خبرگزاری فرانسه گفت: ما نمی‌دانیم این قطعه چگونه خواهد بود. نتیجه‌ی نهایی تنها چند ساعت قبل از اجرا تولید و چاپ شد. “فلوریان کلمبو”(Florian Colombo)، طراح برنامه‌های رایانه‌ای آخرین مراحل آن را نظارت کرد و پیش از آن که به نتیجه‌ی نهایی برسد تغییرات کوچکی انجام داد. با توزیع نت‌ها بین نوازندگان هیجان آن‌ها قابل مشاهده بود.

“برنی” با اشاره به این که این قطعه نبوغ بتهوون را کم داشت گفت: برخی از بخش‌های این قطعه بسیار خوب بودند و برخی از آن‌ها کمی ناهمانگی داشتند.

“کلمبو” که دانشمند کامپیوتر از دانشگاه پلی‌تکنیک فدرال لوزان است الگوریتم خود را با استفاده از یادگیری عمیق ایجاد کرده است. یادگیری عمیق زیرمجموعه‌ای از هوش مصنوعی است و هدف آن آموزش نحوه “تفکر” به رایانه‌ها به وسیله‌ی مدل‌های مغز انسان یا شبکه عصبی مصنوعی است.

“کلمبو” برای تولید این قطعه که می‌تواند بخشی از سمفونی دهم بتهوون باشد، همه‌ی ۱۶ کوارتت زهی بتهوون را به عنوان داده به رایانه داد و از آن خواست تا قطعه‌ای مشابه دست‌نوشته‌های پراکنده بتهوون که موسیقی‌شناسان معتقدند متعلق به یک سمفونی جدید است ایجاد کند.

این برنامه‌نویس رایانه‌ای که نزدیک به یک دهه بر روی تولید قطعات موسیقی به وسیله‌ی یادگیری عمیق کار کرده است می‌گوید: استفاده از رایانه برای بازآفرینی قطعه‌ای که توسط یکی از نوابغ موسیقی جهان آغاز شده است باعث از بین رفتن فرآیند خلاقانه انسان نمی‌شود. او الگوریتم خود را ابزاری جدید برای بهبود فرآیند آهنگسازی و گسترش خلاقیت انسان می‌داند.

اگرچه این برنامه رایانه‌ای می‌تواند با استفاده از داده‌های قطعات قدیمی موسیقی قطعه مشابه تولید کند اما هدف از ساخت آن تولید قطعات موسیقی کاملا جدید است.

“برنی” تاکید کرد که هیچ‌کس قصد جایگزینی بتهوون را ندارد. در حقیقت به نظر می‌رسد این آهنگساز آلمانی نیز به الگوریتم‌ها علاقه‌مند بوده است.

به گزارش خبرگزاری موسیقی ما و بازانتشار توسط زخمه

شناسه آگهی: 1800000616 

لطفا امتیاز خود را وارد کنید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک گذاری

همچنین ببینید

مجوز برگزاری 54 کنسرت موسیقی در اردیبهشت ماه 1402 توسط ارشاد صادر شد در موسیقی زخمه 01

مجوز برگزاری 54 کنسرت موسیقی در اردیبهشت ماه 1402 توسط ارشاد صادر شد

دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اردیبهشت ماه سال جاری، 54 مجوز اجرای صحنه‌ای موسیقی صادر کرد و دفعات اجرای صحنه‌ای در اردیبهشت ماه به 120 اجرا رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است