جمعه , ۱۴۰۳/۱/۱۰ , ۴:۲۲ ق٫ظ

با طرح چند موضوع می توانیم جشنواره موسیقی نواحی را بین المللی کنیم

با طرح چند موضوع می توانیم جشنواره موسیقی نواحی را بین المللی کنیم

به نقل از روابط عمومی جشنواره موسیقی نواحی ایران، دامون شش‌بلوکی در گفتگو با ستاد خبری چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران مطرح کرد: یکی از اتفاقات مهم جشنواره امسال، ایجاد سامانه‌ای بود که هنرمندان اطلاعات خود را در آن بارگذاری می‌کردند و این موضوع خودش منجر به ایجاد یک بانک اطلاعاتی از هنرمندان موسیقی نواحی ایران شد. امیدوارم این سامانه در سال‌های آینده تکمیل شود زیرا با اینکه هدف از ایجاد این سامانه ثبت نام در جشنواره بود اما رزومه هنرمندان و سازهای تخصصی آنها نیز ثبت شد که خودش می‌تواند یک آرشیو غنی در این حوزه باشد. خوشبختانه پژوهشگران موسیقی هر منطقه نیز برای ثبت اطلاعات هنرمندان در این سامانه همکاری کردند تا استادان پیشکسوت که دسترسی به اینترنت برای آنها مقدور نیست، ثبت نام شوند.

دامون شش‌بلوکی، عضو هیات انتخاب جشنواره همچنین گفت: حدود ۲۰۰ اثر به جشنواره رسید و اتفاق خوبی بود زیرا تقریبا از تمام مناطق ایران اثر داشتیم و البته به شخصه معتقدم استفاده از واژه داوری برای انتخاب این آثار مناسب نیست زیرا هر منطقه‌ای ارزش‌های موسیقی خودش را دارد، اما انتخاب آثار بر اساس محورها و اولویت‌های تعریف شده در جشنواره صورت گرفت.

دامون شش‌بلوکی افزود: موضوع اصلی جشنواره امسال «وحدت در کثرت موسیقایی اقوام ایران» بر اساس محورهای سنت، اصالت و آفرینش‌های درون قومی و بین قومی تعریف شده بود و باعث شده بود طیف بیشتری از هنرمندان بتوانند در این رویداد شرکت کنند. انتخاب آثار هم بر اساس این تعریف صورت گرفت و اگر اثری انتخاب نشد دلیل بر ضعف آن هنرمند نیست بلکه اولویت ما در انتخاب موضوع جشنواره بوده است.

شش‌بلوکی اظهار کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که در انتخاب برای ما مهم بود، حضور چهره‌های شاخص موسیقی نواحی در جشنواره محسوب می‌شد که در رشته هنری خود استاد هستند اما به هر دلیلی فرصت حضور روی صحنه را نداشتند. ما امسال چهره‌های جدید با توانایی‌های بالا را شاهد خواهیم بود. چهره‌هایی که تازه‌کار نیستند اما آن‌طور که باید دیده نشدند. ما در بعضی مناطق ایران تنوع ساز و رپرتوار گسترده‌ای داریم مثل استان خراسان که از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب آن تنوع رپرتوار وجود دارد. ما سعی کردیم از تمام پتانسیل این استان استفاده کنیم. درست است که استفاده از همه ظرفیت‌ها در توان یک جشنواره در سال نیست اما جشنواره امسال رنگ‌آمیزی خوبی دارد و سعی کردیم از هر رپرتوار یک نماینده داشته باشیم.

شش‌بلوکی تاکید کرد: موسیقی نواحی صرفا یک ژانر نیست بلکه در دل خودش ادبیات شفاهی، ‌تاریخ شفاهی و آیین‌های مهمی را جای داده است که شناسنامه یک قوم است و تقویت آن، ‌ تقویت فرهنگ است.

به گزارش خبرگزاری مهر و بازانتشار توسط زخمه

شناسه خبر: 1715000717 

لطفا امتیاز خود را وارد کنید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
اشتراک گذاری

همچنین ببینید

مجوز برگزاری 54 کنسرت موسیقی در اردیبهشت ماه 1402 توسط ارشاد صادر شد در موسیقی زخمه 01

مجوز برگزاری 54 کنسرت موسیقی در اردیبهشت ماه 1402 توسط ارشاد صادر شد

دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اردیبهشت ماه سال جاری، 54 مجوز اجرای صحنه‌ای موسیقی صادر کرد و دفعات اجرای صحنه‌ای در اردیبهشت ماه به 120 اجرا رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است