جمعه , ۱۴۰۳/۱/۳۱ , ۳:۱۱ ق٫ظ

فریب دادن اشغالگران توسط نوازدگان فلسطینی

فریب دادن اشغالگران توسط نوازندگان

نوازنده ای فلسطینی خضر البایض در یکی از اتاق‌های خانه‌اش در  منطقه نوار غزه برای اینکه بتواند پیام موسیقی غزه نمیمیرد را به گوش دیگران برساند آموزشگاه موسیقی کوچکی برپا کرده است.

البایض ساز های ارگ، ویولن، نی، طبل و چند ساز دیگر را به دیوار اتاق آویزان شده است. او این سازها را مانند فرزندانش دوست می‌دارد اجازه نمی‌دهد هر کسی لمسشان کند که مبادا آسیب ببینند. او سال‌ها تلاش کرده تا این ساز را جمع‌آوری کند.

گفته های المیادین

المیادین گفت:« خضر البایض ۶۴ ساله یکی از اهالی غزه است. در اتاقی در خانه‌اش چندین ساز را آویزان کرده و نگهداری می‌کند. عمر برخی از این سازها به چند دهه می‌رسد. نوازنده سالخورده فلسطینی به کسانی که به دور از هیاهوی جنگ و خونریزی تشنه آموختن موسیقی هستند، در کارگاه ساده و کوچکش درس موسیقی می‌دهد. »

گفته های خضر البایض

خضر البایض می‌گوید:« در گذشته فقط چند تن از دوستانش برای شنیدن صدای سازش به این اتاق می‌آمدند. اما اکنون این اتاق به آموزشگاهی برای علاقه‌مندان به موسیقی تبدیل شده است. به ویژه نسل جوان که موسیقی را فقط از طریق گوشی‌های هوشمند خود شنیده‌اند.

موسیقی را سال‌ها قبل به عنوان راهی برای مقابله با استبداد و شکلی از مقاومت فرا گرفته و معتقد است. در آهنگ‌های فلسطینی روح مقاومت جریان دارد. اشغالگران صهیونستی، نوازنده‌ها و خواننده‌های فلسطینی زمانی که آهنگ های انقلابی و مشوق پایداری و مقاومت را می خوانند، زندانی می‌کنند.»

در ادامه سخنان خود می گوید:« در جشن‌ ها هم سرودها و آهنگ‌های انقلابی خوانده و نواخته می‌شد. بدین صورت موسیقی در میان فلسطینیان به راهی برای مبارزه با استکبار تبدیل شده است. خضرالبایض و دوستانش برخی از این مراسم‌ها را با هزینه شخصی خود برپا کرده‌اند. »

ماجرای فریب دادن اشغالگران

نوازنده فلسطینی در مورد فریب دادن این گونه می گوید:« که یک بار با گروهش برای اجرای آهنگی انقلابی به مناسبت آزادی یک اسیر فلسطینی که قدیمی ترین اسیر فلسطینی محسوب می‌شود. گرد هم آمده بودند اما خبر به گوش نیروهای اشغالگر می‌رسد و آن‌ها محل را محاصره می‌کنند.

نوازنده های فلسطینی خضر البایض برای فریب دادن سربازان اشغالگر شروع به نواختن آهنگ‌هایی شاد و سرگرم کننده می کنند. به محض اینکه آن‌ها محل را ترک می کنند، نواختن موسیقی انقلابی از سر گرفته می‌شود.

نیروهای اشغالگر کاملا محل مراسم را ترک نکرده بودند و با هواپیماهایشان آن‌ها را تحت کنترل داشتند. در نتیجه تعدادی از خوانندگان و نوازندگان فلسطینی در این مراسم دستگیر شدند اما هیچگاه دست از مقاومت برنداشتند. »

کلام آخر

این خاطرات، نوازنده فلسطینی خضر البایض در یکی از اتاق‌های خانه‌اش در منطقه نوار غزه برای اینکه بتواند پیام موسیقی غزه نمیمیرد را به گوش دیگران برساند آموزشگاه موسیقی کوچکی برپا کرده است. را به این واداشت تا اتاقی در خانه‌اش را به آموزشگاه موسیقی تبدیل کند تا نسل جوان هم راه مقاوت با موسیقی را بیاموزند و فراموش نکنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا و بازانتشار توسط زخمه

شناسه خبر: 1715000916

لطفا امتیاز خود را وارد کنید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای
اشتراک گذاری

همچنین ببینید

مجوز برگزاری 54 کنسرت موسیقی در اردیبهشت ماه 1402 توسط ارشاد صادر شد در موسیقی زخمه 01

مجوز برگزاری 54 کنسرت موسیقی در اردیبهشت ماه 1402 توسط ارشاد صادر شد

دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اردیبهشت ماه سال جاری، 54 مجوز اجرای صحنه‌ای موسیقی صادر کرد و دفعات اجرای صحنه‌ای در اردیبهشت ماه به 120 اجرا رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است