دوشنبه , ۱۴۰۳/۱/۶ , ۱۱:۱۱ ق٫ظ

مادر خالق لالایی‌ ایرانی دار فانی را وداع گفت

مادر خالق لالایی‌ ایرانی دار فانی را وداع گفت

پروین بهمنی از هنرمندان و پژوهشگران شناخته شده موسیقی نواحی ایران که در این سال‌ها به «خالق لالایی‌ های مادرانه ایران زمین» شهرت داشت بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری دار فانی را وداع گفت.

پروین بهمنی متولد ۱۳۲۸ در شیراز، خالق لالایی های محلی و پژوهشگر فرهنگ قشقایی است. وی فارغ التحصیل دانشسرای تربیت معلم بوده و در کسوت معلمی خدمت کرده است. این پژوهشگر پس از سال ها تحقیق و اجرا و گردآوری لالائی های مناطق مختلف ایران زمین، نشان درجه یک هنری (دکتری) را از وزارت فرهنگ و ارشاد دریافت کرد و اولین زن برگزیده مفاخر هنری تُرک محسوب می شود.

بعد از پایان تحصیلات وارد دانشسرای عشایری شد و به مدت ۱۶ سال به آموزگاری اشتغال داشت و همزمان مشغول آموختن ردیف های موسیقی بود. مدتی نزد اساتیدی چون محمد حسین کیانی، حبیب خان گرگین، غلامرضا خان بهمنی و محمد قلی خورشید موسیقی اصیل یاد گرفت سپس به تهران مهاجرت کرد. خانم بهمنی در کنار نغمات و لالایی های محلی بعنوان یک پژوهشگر موسیقی شناخته می شود.

در سال ۱۳۸۶ با لالایی در فیلم «سه زن» ساخته منیژه حکمت به شهرت رسید. این آواز خیلی زود نه تنها در ایران بلکه در کشورهای مختلف مورد توجه قرار گرفت و بسیاری از تهیه کنندگان، موسیقیدانان و پژوهشگران به سمت موسیقی قشقایی کشیده شدند. «پروین بهمنی» دارنده نشان درجه یک هنری از ایران، دکترای افتخاری از کنسرواتوار مسکو و دانشگاه دولتی کشور ترکیه است.

به گزارش خبرگزاری مهر و بازانتشار توسط زخمه

شناسه خبر: 1915000729 

لطفا امتیاز خود را وارد کنید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
اشتراک گذاری

همچنین ببینید

مجوز برگزاری 54 کنسرت موسیقی در اردیبهشت ماه 1402 توسط ارشاد صادر شد در موسیقی زخمه 01

مجوز برگزاری 54 کنسرت موسیقی در اردیبهشت ماه 1402 توسط ارشاد صادر شد

دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اردیبهشت ماه سال جاری، 54 مجوز اجرای صحنه‌ای موسیقی صادر کرد و دفعات اجرای صحنه‌ای در اردیبهشت ماه به 120 اجرا رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است