سه شنبه , ۱۴۰۳/۲/۴ , ۱۱:۴۱ ب٫ظ

نظر شهرام صارمی در مورد افتتاحه نخستین نمایشگاه «ساز و آلات موسیقی» در برج میلاد: دُگماتیسم موسیقی ما را نابود کرده است

شهرام صارمی زخمه

موسیقی ما نخستین نمایشگاه «ساز و آلات موسیقی» در برج میلاد، ظهر دیروز  سه شنبه 10 اسفند همزمان با مبعث رسول اکرم (ص) در برج میلاد افتتاح شد. این نمایشگاه با استقبال دوستداران موسیقی همراه شد.

شهرام صارمی» نوازنده و پژوهشگر موسیقی ایرانی که به دعوت ستاد برگزاری این نمایشگاه در مراسم افتتاحیه حضور پیدا کرده بود، در حاشیه افتتاح این برنامه گفت:

«مقوله ی یک نمایشگاه ثابت و سالانه برای سازهای موسیقی، همواره دغدغه بسیاری از فعالین این حوزه بوده. فضای این نمایشگاه بسیار مورد پسند من بود. به برگزار کنندگان آن هم پیشنهاد دادم حتما به صورت سالیانه نسبت به برگزاری آن اقدام کنند.

اتفاقی که در مرکز نشر و کتاب رخ داد. ناشران همیشه بهترین آثارشان را برای نمایشگاه کتاب در نظر می‌گیرند. این موضوع باعث به شدت همه گیر رونق آن نمایشگاه شد. حالا در بخش «ساز و آلات موسیقی» هم این رویه می‌تواند به رشد و همگانی‌تر شدن این صنعت نیز کمک کند.»

سخنان شهرام صارمی

شهرام صارمی در مورد فاصله گرفتن مخاطبان موسیقی نسل جدید با موسیقی اصیل ایرانی نیز گفت:

«این سراشیبی متاسفانه سال‌هاست اتفاق افتاده و به نظرم به ضعف کلان مدیریت فرهنگی ارتباط دارد. سازهایی مثل هنگ درام، پیانو، گیتار و… در شبکه‌های ماهواره ای بارها و بارها نشان داده شده. در همین چند سال شاهد رونق عجیب و غریبی برای آنها بوده‌ایم.

سوال من این است آیا ما یک بار در شبکه‌های داخلی کمانچه را معرفی کرده ایم که مخاطبان نسل جدید درباره گستردگی، ارزش و تاثیر این ساز در موسیقی ایرانی، اطلاعاتی داشته باشند؟ کمانچه استاد کیهان کلهر یا تار استاد علیزاده را همه جای دنیا دیده‌اند.

ولی ما هنوز نمی‌توانیم به بزرگان موسیقی اصیل ایرانی در رسانه‌های رسمی و صداوسیما بپردازیم. پس قطعا باید شاهد گسست و فاصله گرفتن مخاطب نسل جدید از سازها و موسیقی اصیل ایرانی باشیم. این دُگماتیسم و عقب ماندگی به مرور به همین روند تلخ تاریخی منجر شده است.»

سخنان هادی منتظری

هادی منتظری (از پیشکسوتان نوازندگی ایران و از اعضای قدیمی گروه شیدا)، دیگر مهمان روز افتتاحیه نمایشگاه ساز و آلات موسیقی در برج میلاد بود.این استاد پیشکسوت نیز درباره تاثیر عمومیت هنر در تلطیف فضاهای اجتماعی معتقد است:

«از دید من هنر و موسیقی به شدت در مدیریت جریان های اجتماعی و تلطیف فضای عمومی کارساز است. این رویه در جوامع پیشرفته در صدر برنامه ریزی های کلان مدیریتی مدنظر قرار میگیرد.

دیدن چنین نمایشگاهی در قلب تهران به هر حال تجربه جدید و جالبی بود که توانست مورد استقبال عموم قرار بگیرد. همین موضوع از دید من بسیار با اهمیت است که موسیقی و «ساز» در معرض دید عموم قرار گرفت و دیگر یک کالای لوکس برای قشر غنی نیست.»

محمدباقر مروی (مدیریت مرکز فرهنگی هنری «هفتا» و حامی اصلی برگزاری این نمایشگاه) نیز ضمن قدردانی از همکاری شهرداری تهران و مراجع تصمیم گیرنده برای برگزاری این نمایشگاه، از تلاش های جدی برای برگزاری سالانه این نمایشگاه خبر داد.

مصطفی راغب، حامد حسین زادگان، امین قیاسی، آشور مرادیان، نیما جوان ، نوید اسکندر و… از جمله هنرمندان و نوازندگانی بودند. این افراد در روز نخست این نمایشگاه از آن دیدن کردند.

نمایشگاه ساز و آلات موسیقی ایرانی با حمایت مجموعه فرهنگی هنری «هفتا» 10 الی 14 اسفندماه 1400 در برج میلاد برگزار می‌شود. ساعات بازدید نمایشگاه از تاریخ 10 تا 14 اسفند هرروز 12 الی 21 در نظر تعیین شد.

«مهدی فهار» دبیر اجرایی این نمایشگاه است و حضور و بازدید برای کلیه علاقمندان در این نمایشگاه آزاد و رایگان است.

به گزارش خبرگزاری موسیقی ما و بازانتشار توسط زخمه

شناسه خبر: 1730001211

لطفا امتیاز خود را وارد کنید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۵ رای
اشتراک گذاری

همچنین ببینید

مجوز برگزاری 54 کنسرت موسیقی در اردیبهشت ماه 1402 توسط ارشاد صادر شد در موسیقی زخمه 01

مجوز برگزاری 54 کنسرت موسیقی در اردیبهشت ماه 1402 توسط ارشاد صادر شد

دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اردیبهشت ماه سال جاری، 54 مجوز اجرای صحنه‌ای موسیقی صادر کرد و دفعات اجرای صحنه‌ای در اردیبهشت ماه به 120 اجرا رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است