شنبه , ۱۴۰۳/۲/۱ , ۱۱:۰۷ ق٫ظ

نقش موسیقی در سلامت جسم و روان و درمان بیماری ها با موسیقی

نقش موسیقی در سلامت جسم و روان و درمان بیماری ها با موسیقی

بر اساس یافته‌های پژوهشگران برزیلی، گوش کردن به آثار «موتزارت» باعث می‌شود که واکنش بیماران در حین انجام یک‌ آزمایش خاص چشم‌پزشکی، قابل اعتمادتر باشد.

محققان برزیلی، از سی بیمار که چشم آن‌ها به بیماری گلوکوم یا آب سیاه مبتلا بوده است، خواستند تا پیش از انجام این آزمایش، 10 دقیقه به سونات پیانوی موتزارت گوش کنند. در همین حال سی بیمار دیگر در سکوت، منتظر انجام این آزمایش بودند. این تحقیق، که نتیجه آن در مجله چشم‌پزشکی بریتانیا چاپ شده است، حاکی است که گوش کردن به این موسیقی، باعث شد که بیماران گلوکومی با دقت بیشتری در این آزمایش شرکت کنند. آزمایش «توانایی خودکار چشم در تحلیل تصاویر محیطی»، معمولاً در بیماران گلوکومی، روشی قابل اعتماد نیست، چون نتایج آن به دقت بیمار در انجام این آزمایش بستگی دارد، اما بر اساس نتایج این تحقیق، دقت بیماران پس از شنیدن یکی از آثار موتزارت، بهبود می‌یابد.

بسیاری از این اخبار را روزانه از سراسر جهان می‌شنویم که موسیقی چه آثار مثبتی بر روح و روان انسان، نباتات، حیوانات و… دارد. موسیقی و موسیقی‌دانان در دنیای امروز رهروانی مناسب برای بهداشت روانی جامعه‌اند.

این حقیقت که موسیقی می‌تواند نوعی شیوه درمان باشد نخستین بار در دهلی نو در کنفرانسی که راجع به موارد استفاده کلینیک موسیقی گانداروا برای پزشکان تشکیل شده بود به ذهنم خطور کرد. در طی کنفرانس، یک خانم پزشک آیورودایی پشت تریبون رفت و اعلام کرد به جای صحبت راجع به موسیقی گانداروا، ترجیح می‌دهد نحوه عملکرد آن را به حض‍ّار نشان دهد.

بر این اساس از ما خواست که برای چند دقیقه به آوایی که به ویژه متعادل‌کننده واتا بود گوش کنیم. زمانی که با آوایی تپنده و غریب شروع به خواندن ترانه‌ای دل‌فریب کرد چشمان خود را بستیم. سپس درخواست کرد هر کس نبض شخص کنارش را بگیرد. وقتی چنین کردیم متوجه شدیم که کاهش چشمگیری در ضربان نبض همه به وجود آمده است. بعد اقدام به خواندن آوازی که ریتم تندتری داشت کرد. مجدداً برای چند دقیقه به آن گوش سپردیم و متعاقب آن نبض یکدیگر را گرفتیم. میزان نبض هر یک از ما بیشتر از حد نرمال، که هفتاد تا هشتاد بار در دقیقه است، بود. در حقیقت، نوای موسیقی بدن ما را ماهرانه به سویی که آن دکتر خواسته بود رهنمون ساخته بود. این تکنیک اساسی، به همراه ده‌ها تکنیک متنوع دیگر که منطبق با بخش‌های مختلف بدن هستند، دانش پزشکی گانداروا ودا را تشکیل می‌دهند. زیربنای دانش موسیقی ‌درمانی، این فرضیه است که اصوات موزون همان ارتعاشاتی هستند که دوشاها را به حال تعادل در می‌آورند.

دوشاها علاوه بر مزه‌ها، رنگ‌ها و بوها با برخی آهنگ‌های معین متعادل می‌شوند و با برخی دیگر آشفته گشته و از حالت تعادل خارج می‌گردند. نواختنِ تند یا کندِ موسیقی، تنظیم و کوک ابزار موسیقی به طریق بم یا زیر و نحوه تنظیم الگوهای موزون موسیقی، همگی تکنیک‌هایی برای تغییر واکنش شنونده هستند. متون گانداروا حاوی راگاهایی هستند که برای اوقات مختلف صبح و ظهر و شب مناسب می‌باشند. برای مثال، هنگامی که واتا بر اثر مشغله کار در ساعت چهار بعد از ظهر به اوج می‌رسد موسیقی می‌تواند فشار کار را کاهش داده و ما را به وضع آرام‌تری سوق دهد.

نقل شده است که اگر آهنگ‌های گانداروا به طور صحیح نواخته شد تأثیرات کیهانی بر جای می‌گذارد. بدن انسان به تغییراتی که بازتاب ریتم‌های متغیر طبیعت هستند واکنش نشان می‌دهد. تن‌ها نبض شما نیست که به هنگام شب آرام می‌گیرد بلکه همه گیاهان و جانوران نیز در انطباق با چرخه‌های شبانه خود واکنش نشان می‌دهند. موسیقی گانداروا همه‌ آن ارتعاشات اساسی را که از طریق طبیعت در هر لحظه به تپش در می‌آیند در بر می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری موسیقی ما و بازانتشار توسط زخمه

شناسه آگهی: 1730000617 

لطفا امتیاز خود را وارد کنید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
اشتراک گذاری

همچنین ببینید

مجوز برگزاری 54 کنسرت موسیقی در اردیبهشت ماه 1402 توسط ارشاد صادر شد در موسیقی زخمه 01

مجوز برگزاری 54 کنسرت موسیقی در اردیبهشت ماه 1402 توسط ارشاد صادر شد

دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اردیبهشت ماه سال جاری، 54 مجوز اجرای صحنه‌ای موسیقی صادر کرد و دفعات اجرای صحنه‌ای در اردیبهشت ماه به 120 اجرا رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است