جمعه , ۱۴۰۳/۱/۳۱ , ۱:۰۷ ق٫ظ

روایت موزیک فابریک موسیقی ایران توسط آنسامبل آلمانی

روایت موزیک فابریک موسیقی ایران توسط آنسامبل آلمانی

آنسامبل آلمانی موزیک فابریک شب گذشته ۲۰ دی‌ماه در حالی در سالن مدیا پارک شهر کلن به روی صحنه رفت که موسیقی ایران و ساز عود محوریت اجرایشان بود.

اجرایی که قرار بود دو سال پیش برگزار شود اما به دلیل پاندومی کرونا به تعویق افتاد. یکی از نکات قابل توجه در این اجرا محوریت ساز عود در تمامی قطعات بود.

به طوری که به سفارش آنسامبل سه آهنگساز ایرانی و نیز آهنگساز آلمانی «یواخیم هاینز» قطعاتشان را برای آنسامبل و ساز عود نوشته بودند.

شروع کنسرت

کنسرت با اجرای قطعه «زاگرس» اثر کارن کیهانی شروع شد. قطعه ای که با الهام از شعر «عشق عمومی» احمد شاملو و با نگاهی به زاگرس زیبا که در آتش می‌سوزد.

برای عود، فلوت، ترومپت دو دهانه، ویلن و سازهای کوبه‌ای نوشته بود.

در این قطعه شنونده دیالوگ سازها را مانند گفت و گوی درختان کهنسال و تنومند زاگرس متصور می‌شد. گویا در آتشی مهار نشدنی خبر از سوختن هویتشان می‌دادند.

دومین قطعه‌ای که در کنسرت آنسامبل موزیک فابریک اجرا شد «س.گ.ل.ل» به آهنگسازی سارا اباذری بود.

اثر متاثر از داستان کوتاه علمی تخیلی صادق هدایت با همین نام که برای عود، فلوت، هورن، سازهای کوبه‌ای و ویولن ساخته شده است. اباذری گفت: در این قطعه که بر اجزای از هم گسسته‌ی بداهه‌نوازی کوتاهی از عود بر پایه‌ی موسیقی سنتی استوار است.

سازهای دیگر در تقلایی برای هم‌سویی با موتیف‌های عود و در برخی اوقات نادیده‌گرفتن آن و اجرای موسیقی‌ای کاملاً متفاوت در نوسانند یکی از شاخصه‌های این کنسرت است. ساخت و اجرای اثری بر پایه ساز عود توسط یواخیم هاینز آهنگساز آلمانی بود.

ریز لحظه ها شماره 4

او که رئیس جامعه موسیقی معاصر هانوفر است در اثرش که برای عود و الکترونیک ساخته بود. دیالوگ‌هایی به زبان فارسی مابین موسیقی او شنیده می‌شد. البته در برخی لحظه‌ها صدای همهمه وگفتمان مردم در خیابانهای ایران به گوش می‌رسید.

یواخیم هاینز صداهای شهرهای ایران را  سوژه ساخت اثرش قرار داده بود. در همراهی با ساز عود رنگ صوتی دیگری از این ساز را به مخاطبان ارائه داده بود. آخرین اثر در این کنسرت با عنوان «ریزلحظه‌ها شماره ۴» توسط آنسامبل موزیک فابریک اجرا شد.

ارشیا صمصامی‌نیا این اثر را برای ساز عود، فرنچ هورن، فلوت، ویلن، پرکاشن و الکترونیک نوشته بود. این اثر بر اساس هشت مقام اصلی موسیقی باستانی ایران انوشته شده است.

ریزلحظه‌ها شماره ۴» کمی با دیگر آثار متفاوت داشت آن هم به جهت بهره‌مندی محو و گنگ از موسیقی ایرانی در ساخت آن بود. زیرا سخنان صمصامی‌نیا شنونده در مواجه با این اثر معیارهای موسیقی اصیل ایرانی نخواهد شنید.

چرا که سعی کرده‌ام تنها از مقام‌ها و فواصل موسیقی باستانی ایران در راستای متریال و ابزاری برای آهنگسازی با رویکردی نو به دور از هرگونه خودنمایی فرهنگی و اگزوتیسم هنری استفاده کنم.

موسیقی «ریزلحظه‌ها شماره ۴» نوعی اعلان خبر را به مخاطب القا می‌کرد اعلانی که در برخی قسمتها همراه با مکاشفه و جستجوگری بود.

مکاشفه‌ای در ایران باستان با موسیقی‌ای از جنس خودش. توجه آلمانی‌ها به موسیقی ایرانی و خصوصا ساز عود را شاید بتوان نقطه عطف این پروژه موسیقایی دانست.

یاسمین شاه‌حسینی

یاسمین شاه‌حسینی نوازنده عود گفت: به واسطه‌ی فعالیت‌های گسترده‌ی نوازندگان عود در جهان و برگزاری کارگاه های آموزشی موسیقی دانان ایرانی در رابطه با موسیقی ایرانی و ردیف شناختی شکل گرفته است.

او همچنین معتقد است که در هریک از قطعات عود شخصیت مختص به آن قطعه را داشت. کنسرت آنسامبل موزیک فابریک شب گذشته در حالی با حضور کارن کیهانی، ارشیا صمصامی‌نیاد و سارا اباذری آهنگسازان ایرانی، یاسمین شاه‌حسینی نوازنده عود و یواخیم هاینز آهنگساز آلمانی در شهر کلن آلمان برگزار شد.

این اجرا به صورت آنلاین در صفحه رسمی موزیک فابریک نیز به صورت جهانی پخش شد.

به گزارش خبرگزاری موسیقی ما و بازانتشار توسط زخمه

شناسه خبر: 1700001021

لطفا امتیاز خود را وارد کنید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۰ رای
اشتراک گذاری

همچنین ببینید

مجوز برگزاری 54 کنسرت موسیقی در اردیبهشت ماه 1402 توسط ارشاد صادر شد در موسیقی زخمه 01

مجوز برگزاری 54 کنسرت موسیقی در اردیبهشت ماه 1402 توسط ارشاد صادر شد

دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اردیبهشت ماه سال جاری، 54 مجوز اجرای صحنه‌ای موسیقی صادر کرد و دفعات اجرای صحنه‌ای در اردیبهشت ماه به 120 اجرا رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است